وب هکس

این صفحه را به اشتراک بگذارید
سینما و بازیگران ایران
هنر نزد ایرانیان است و بس
 
ريز و درشت از سريال‌هاي مناسبتي ماه رمضان امسال كه بايد بدانيد؛ نان و پنير و نمايش! (كامل)
باني‌فيلم آنلاين - هادي داداشي: پخش سريال‌هايي كه هيچكدام مربوط به ماه مبارك رمضان نيستند و قصه آنها ارتباطي مستقيم با اين ماه ندارد، از جمله شاهكارهاي امسال تلويزيون در انتخاب و توليد آثار مناسبتي است.

احتمالاً فقط تلويزيون ما مي‌تواند براي مناسبتي كه مي‌توان از يك سال قبل زمان دقيق آن را روي تقويم يافت، مجموعه‌اي بي‌ربط روي آنتن بفرستد! اما خب، اوضاع اين مجموعه‌ها از حيث مناسبتي نبودن، چندان هم بد نيست، چون دو تا از آنها پس از آنكه در اواسط توليد(!) زمزمه مناسبتي بودنشان اوج گرفت، در ميانه يا آخر راه به فكر تزريق نشانه‌هاي ويژه اين ماه در بطن و حاشيه قصه افتادند.

امروز همزمان با نخستين روز ماه مبارك رمضان و در آستانه آغاز پخش سريال‌هاي مناسبتي تلويزيون، برآن شديم تا حاشيه‌ها و اطلاعات مربوط به اين آثار را منتشر كنيم. امسال با وجود آنكه هنگام اذان مغرب و عشاء حوالي ساعت 21 خواهد بود، اما مديران تلويزيون طي يك زمان بندي فشرده سه سريال اصلي را در كنداكتور شبكه‌ها جاي داده‌اند. «دودكش»، «خروس» و «مادرانه» سه سريال باكس اصلي هستند كه با احتساب سريال اپيزوديك «شايد براي شما هم اتفاق بيفتد» شبكه تهران و «هشت بهشت» شبكه شما شمار آنها به پنج مي‌رسد. اين مسئله اگرچه براي مخاطبان پروپاقرص برنامه‌هاي نمايشي خوشايند خواهد بود، اما مي‌تواند به اهرمي براي انتقاد از صدا و سيما بدل شود كه چرا زمان عبادت مردم روزه‌دار را يكسره به خود اختصاص داده است. در هر حال اگر سريال‌هاي امسال مورد اقبال واقع شوند، جدا از آنكه مي‌توانند محملي براي تجديد اعتبار تلويزيون در جذب مجدد تماشاگران از دست رفته باشند، برنامه‌هاي ماهواره را نيز دست كم براي مدت يك ماه ناك اوت خواهند كرد. همانطور كه ايام نوروز امسال، شبكه ماهواره‌اي فارسي زبان جم در مواجهه با سريال‌هاي متوالي تلويزيون كم آورد و به جاي پخش قسمت‌هاي جديد «حريم سلطان» به عنوان پربيننده‌ترين مجموعه‌اش، اقدام به بازپخش بخش‌هاي قبلي آن كرد! موفقيتي كه قطعي بودن بحث ناتواني رسانه ملي در شكست دادن ماهواره را مورد تشكيك قرار مي‌دهد و برنامه‌سازان و مديران سيما را اميدوار مي‌كند.

شبكه يك؛ «دودكش»

شبكه يك همچون ساير شبكه‌هاي سيما براي سريال ماه رمضان خود چند طرح را در دستور كار قرار داد كه هيچكدام به سرانجام مشخصي نرسيد. يكي از اين آثار احتمالي «باغ سرهنگ»، سريال در حال ساخت فلورا سام است كه مديران شبكه ترجيح دادند با توجه به تجربه سال گذشته همين گروه و «راز پنهان»، آن را براي زمان ديگري در نظر بگيرند. به جز اين سريال كه با برنامه‌ريزي دقيق سازندگان تاكنون بيشتر بخش‌هاي آن مقابل دوربين رفته، دست شبكه يك تقريباً خالي بود. بر همين اساس گزينه اصلي سريال «دودكش» محمدحسين لطيفي شد. مجموعه‌اي كه پيش‌بيني مي‌شد در صورتي كه «پايتخت 2» به موقع آماده نشود، نوروز روي آنتن رود و پخش آن پس از تعطيلات نيز ادامه يابد. با رسيدن سريال سيروس مقدم، گفته شد دودكش در ارديبهشت ماه به صورت هر شبي پخش خواهد شد، اما شبكه يك كه دست خود را در ماه رمضان خالي مي‌ديد، تصميم گرفت با سريال‌هاي آبكي چون «بال‌هاي خيس» (عباس رنجبر)، «سيگنال وارونه» (كرامت پورشهسواري) و تكرار چند مجموعه خارجي نوروز را به ماه رمضان پيوند دهد! حالا هم كه سريال «دودكش» براي كنداكتور ماه رمضان قطعي شده است. تصويربرداري اين سريال زمستان سال گذشته آغاز شد و هفته گذشته نيز به پايان رسيد. دانشگاه پيام نور و چند خيابان در تهران آخرين لوكيشن سريال بودند.

شناسنامه دودكش

كارگردان: محمدحسين لطيفي، تهيه‌كننده: زينب تقوايي، نويسنده: برزو نيك‌نژاد، بازيگران: هومن برق‌نورد، بهنام تشكر، اميرحسين رستمي، سيما تيرانداز، نگار عابدي، جواد عزتي، الناز حبيبي، محمدرضا شيرخانلو، شهين تسليمي، سيد رضا حسيني و... .

خلاصه داستان: داستان اين سريال درباره دو خانواده است كه به صورت مشترك يك قاليشويي را اداره مي‌كنند و در همانجا نيز زندگي مي‌كنند.

زمان پخش: هر شب ساعت 22:30، تكرار روز بعد ساعت 15 و تكرار دوم شامل قسمت‌هاي پخش شده، جمعه همان هفته از ساعت 9 تا 13 در شبكه تماشا.

حواشي

 يادم هست اواخر سال گذشته زماني كه نخستين خبر از اين سريال را در «باني فيلم» درج كرديم، سيد كمال طباطبايي تهيه‌كننده در تماسي به ما گفت كه لطيفي به شدت از اين خبر گلايه‌مند است و آن را رد مي‌كند. بعد از آن هم لطيفي در تماسي گفت كه اين سريال اصلاً قطعي نيست و او كه چند پيشنهاد پروژه الف ويژه را دارد، چطور مي‌تواند دودكش را بسازد! حال بماند كه در فاصله كوتاهي پس از اين تماس‌ها، خبر سريال همانطور كه در «باني فيلم» چاپ شده بود، تأييد شد.

ـ گفته مي‌شد مدير شبكه يك در بازبيني چند قسمت نخست سريال چندان به پخش آن در ايام ماه رمضان و به دليل زير ذره‌بين بودن آثار اطمينان و رضايت نداشته و به همين دليل دوباره به سيروس مقدم سفارش كار جديدي را داد. مقدم هم بلادرنگ با تهيه‌كنندگي كمال طباطبايي «بچه‌هاي نسبتاً بد» را كليد زد و تاكنون بيش از 80 درصد آن را نيز تصويربرداري كرده است. كاري كه تنها از عهده مقدم برمي‌آيد. حتي زمان عقد قرارداد به بازيگران اين سريال نيز گفته شد كه سريال آنان ويژه ماه رمضان خواهد بود و تا دو هفته پيش نيز اين احتمال گوشزد مي‌شد. همين شايعات سبب دلخوري لطيفي شد و شبكه يك هم ترجيح داد با وجود آنكه سريال «بچه‌هاي نسبتاً بد» قصه‌اي در حال و هواي ماه رمضان دارد، آن را كنار بگذارد و لطيفي را كه پس از سال‌ها به آغوش تلويزيون برگشته، از خود نرنجاند. حالا اينكه تكليف سريال جديد مقدم چه خواهد شد، مشخص نيست. گويا از سوي شبكه به سازندگان اين سريال گفته شده بود كه حتي امكان دارد تا شب پخش نيز با وجود روي آنتن رفتن آنونس‌هاي دودكش، بچه‌هاي نسبتاً بد را جايگزين آن كند، اما در نهايت به آنان اعلام شد اين مسئله منتفي است تا اين روزنه اميد نيز بسته شود.

ـ سازندگان براي نقشي كه به سيما تيرانداز رسيد، ابتدا با مرجانه گلچين مذاكره كردند، اما او با سريال ويدئويي «شش گوش» داود ميرباقري قرارداد داشت و نمي‌توانست سر هر دو پروژه حاضر شود.

ـ بيماري و بستري شدن محمدحسين لطيفي در ميانه‌هاي توليد كه پس از انجام عمل جراحي و چند روز بستري شدن دوباره سر صحنه آمد و نيز اتفاقي كه منجر به صدمه ديدن اميرحسين رستمي هنگام تصويربرداري شد، از جمله اتفاقات غيرمنتظره توليد بود. البته ابتدا اعلام شد پاي رستمي شكسته، اما تنها دچار كوفتگي شده بود و پس از چند روز استراحت بهتر شد.

ـ كساني كه بخش‌هايي از سريال را ديده‌اند، معتقدند بهنام تشكر همچنان به تكرار نقش خود در «ساختمان پزشكان» و كاراكتر نيما افشار پرداخته، اما برق‌نورد يكي از درخشان‌ترين بازي‌هاي خود را ارائه داده است. شايد همين عامل موجب شود تا فرضيه تكراري بودن اين زوج در «ساختمان پزشكان» و «دزد و پليس» تا حدودي كمرنگ شود.

ـ زينب تقوايي تهيه‌كننده سريال چهره جوان و ناشناخته‌اي است كه گفته مي‌شود با چراغ سبز تلويزيون تهيه‌كنندگي اين اثر را به عهده گرفت.

ـ سريال يك بازيگر نوزاد دارد كه در قصه فرزند نصرت (تشكر) معرفي مي‌شود. گويا كار كردن با حضور اين كودك به شدت براي گروه مشكل بوده و انرژي زيادي را گرفته است. به ويژه آنكه بدانيم غير از او، دو هنرمند خردسال ديگر نيز در گروه بازيگران اين سريال بوده‌اند و كار توليد را سخت‌تر كرده‌اند.

ـ برزو نيك‌نژاد نويسنده اين سريال دو سال پيش فيلم كمدي «پيتزا مخلوط» را در مقام فيلمنامه‌نويس روي پرده داشت كه فارغ از كيفيت آن، جزو بامزه‌ترين كمدي‌هاي عامه‌پسند بود. با اين حال گويا او در دودكش يك درام اجتماعي با لحظه‌هاي كمدي را در دستور كار خود قرار داد تا تلخي بطني روايت را تلطيف كند. دودكش با وجود سبقه بازيگرانش در ژانر كمدي، صرفاً يك اثر طنز نيست و منتظر آن نباشيد كه مثلاً پاي تلويزيون قهقهه بزنيد.

ـ لوكيشن اصلي سريال محلي در دارآباد بود كه توسط گروه طراحي صحنه، دكور يك قاليشويي و خانه كاراكترها در آن در 20 روز زده شد.

ـ اين سريال حدود 26 تا 27 قسمت دارد و شب‌هاي قدر پخش نخواهد شد.

- در اواسط توليد كه به گروه گفته شد سريال‌شان در باكس ماه رمضان پخش خواهد شد، تغييراتي در سناريو اعمال شد و از قسمت‌هاي مياني شاهد ارتباط مضموني قصه با اين ماه خواهيم بود.

شبكه دو؛ «خروس»

شبكه دو كه اصولاً نازل‌ترين آثار را در مناسبت‌ها پخش مي‌كند و اگر «كلاه قرمزي» را از آن فاكتور بگيريم، از حيث برنامه‌هاي نمايشي حرفي براي گفتن ندارد، براي ماه رمضان هم هيچ برنامه‌اي نداشت. جالب آنكه هيچ گزينه‌ مطرحي نيز در ميان نبود و به همين دليل، در مقطعي نام «دولت مخفي» به عنوان يكي از گزينه‌هاي احتمالي ماه رمضان برده مي‌شد. سريالي كه با متوقف شدن توليدش، اين شانس را از دست داد. در نهايت شبكه دو «خروس» را براي اين ماه در نظر گرفت. سريالي كه ابتدا براي نوروز در نظر گرفته شده بود، اما شبكه دو با توجه به در اختيار نداشتن هيچ گزينه قابل توجه ديگري، سازندگان خروس را در ميانه‌هاي توليد موظف كرد تا با اضافه كردن قسمت‌ها آن را براي ماه رمضان آماده كنند و «آب پريا» (مرضيه برومند) را به آنتن نوروز رساند. فيلمنامه سريال نيز كه همزمان با تصويربرداري در حال نگارش بود، دچار تغييراتي شد تا به 24 قسمت افزايش يابد و آماده پخش در ماه رمضان شود.

شناسنامه «خروس»

كارگردان: سعيد آقاخاني، تهيه‌كننده: عليرضا ابراهيمي دليجاني، نويسنده: مصطفي كيايي، بازيگران: حميد لولايي، جواد رضويان، يوسف تيموري، كريم اكبري مباركه، مرضيه صدرايي، سپند اميرسليماني، عزت‌ا... مهرآوران، مليكا شريفي‌نيا، مهسا كريم‌زاده، دانيال معصومي، سيروس ميمنت، كريم قرباني، عاطفه باقري، اصغر حيدري و... .

خلاصه داستان: پدر خانواده دچار مشكل غيرمنتظره‌اي مي‌شود و پسر بزرگ او براي حل اين مسئله و تهيه هزينه درمان او با همكاري دوستش كه در يك پيتزا فروشي مشغول كار است، نقشه جالبي را طراحي مي‌كند.

زمان پخش: هر شب ساعت 21:40، تكرار روز بعد ساعت 13:30 و تكرار دوم همان شب ساعت 24 از شبكه تماشا.

حواشي

ـ ايمان صفا به جاي يوسف تيموري، بيژن بنفشه‌خواه به جاي سپند اميرسليماني و ويدا جوان به جاي مهسا كريم‌زاده جزو گزينه‌هاي اول بازي در اين سريال بودند كه بازي آنها منتفي شد. همچنين چهره‌هايي چون مهران غفوريان، رضا شفيعي‌جم و شهره لرستاني حتي به دفتر توليد آمدند و مذاكره‌هايي نيز داشتند كه به توافق قطعي نرسيدند. گفته مي‌شد از مريم اميرجلالي نيز قرار است در يكي از نقش‌ها بهره گرفته شود، اما آقاخاني ترجيح داد براي آنكه متهم به تكرار كارهاي قبلي‌اش نشود، از اميرجلالي در اين سريال استفاده نكند.

ـ هنگام ضبط يكي از سكانس‌هاي سريال، جواد رضويان كه سوار اتومبيل مشغول رانندگي و صحبت با نفر كناردستي‌اش بود،‌با خودروي ديگري به شكل ناگهاني تصادف كرد. حادثه‌اي كه اگرچه خوشبختانه تلفات جاني در پي نداشت اما موجب بهت شديد رضويان و غافلگيري ساير عوامل شد. گويا تصوير اين تصادف در سريال مورد استفاده قرار گرفته است.

ـ ترانه تيتراژ پاياني اين سريال را محمد عليزاده (خواننده ترانه تيتراژ برنامه‌هايي چون «ماه عسل» و «كوله پشتي») خوانده است. ترانه عنوان‌بندي اول خروس نيز ماجراي جالبي دارد. اين ترانه بر اساس گويش «راجي» كه ريشه در ري باستان دارد ساخته شده است. گويشي كه امروز تنها در چند شهر ايران از جمله دليجان در استان مركزي به صورت محدود كاربرد دارد. اميرهوشنگ ابراهيمي آهنگسازي و عماد دلاوري تنظيم اين ترانه را كه تمي شاد دارد، برعهده داشته‌اند. شعر اين ترانه را نيز خود تهيه‌كننده كه زادگاهش دليجان است، سروده تا اداي ديني باشد به مردم اين خطه.

ـ معاون سيما ابتدا به عوامل اين سريال قول داده بود كه خروس نخستين سريال ماه رمضان خواهد بود و برخلاف سال‌هاي قبل، امسال مجموعه شبكه دو قبل از شبكه سه روي آنتن مي‌رود و به اصطلاح باكس دوم افطار را خواهد گرفت. اين قول در نهايت عملي نشد.

ـ خوش قولي تهيه‌كننده در پرداخت كامل دستمزد گروه اين سريال  پيش از پايان توليد، با توجه به آنكه هنوز حتي نيمي از هزينه‌هاي مجموعه نيز از سوي شبكه به او پرداخت نشده است، عوامل را از اين حيث كاملاً راضي كرد.

ـ يوسف تيموري در اغلب سكانس‌هاي سريال نقش جواني را دارد كه در قالب يك عروسك، تبليغات يك پيتزا فروشي را مقابل مغازه انجام مي‌دهد.

ـ گويا برخي تهيه‌كنندگان كارهاي قبلي آقاخاني، چندان دل خوشي از همكاري او با يك تهيه‌كننده جديد را ندارند و اميدوارند كار «خروس» در ماه رمضان نگيرد!

ـ پخش خروس در شب‌هاي قدر متوقف خواهد شد و به جاي آن ميني سريال «بوي باران» (حسين تبريزي) با گروه بازيگران شناخته شده‌اي چون پژمان بازغي، كامبيز ديرباز، فريبا كوثري، لاله صبوري، نيلوفر شهيدي و ... در شش قسمت روي آنتن شبكه دو مي‌رود. پس از آن ادامه خروس روانه آنتن مي‌شود.

ـ خروس اواخر زمستان سال گذشته در تهران كليد خورد و حتي ايام نوروز نيز گروه مشغول ضبط تصاوير بودند. تصويربرداري آخرين بخش‌هاي سريال همزمان شد با پايان ايام عيد.

شبكه سه؛ «مادرانه»

شبكه سه از حيث انتخاب سريال براي ماه رمضان وضع به مراتب بهتري از سايرين داشت. اين شبكه «پژمان» سروش صحت را در آخرين مراحل توليد دارد كه طبق شنيده‌ها جزو خنده‌دارترين كمدي‌هاي اخير تلويزيون درآمده و با افزايش قسمت‌هايش مي‌توانست در ماه رمضان پخش شود. با اين وجود چون دو سريال منتخب ديگر (دودكش و خروس) هر دو مايه‌هاي كمدي دارند، تصميم بر آن شد سريال باكس اصلي ديگر در ژانر ملودرام باشد. اين شد كه سريال «مادرانه» براي ماه رمضان انتخاب شد تا در 30 قسمت 35 دقيقه‌اي روي آنتن رود. تصويربرداري اين سريال همچنان در تهران ادامه دارد.

شناسنامه

کارگردان: جواد افشار، تهيه کننده: محمدرضا شفيعي، نويسنده: سعيد نعمت‌ا...، بازيگران: آتيلا پسياني ،مهدي سلطاني ، لعيا زنگنه، شقايق فراهاني، مهرداد ضيايي ،حميدرضا هدايتي ،سيده شهربانو موسوي، شهين تسليمي ،عباس غزالي ، هستي مهدي فر ،الهام جعفر نژاد و... .

خلاصه داستان :اردلان از همسر خود جدا شده و پسر و دختر خود را سرپرستي مي کند اما در مي يابد که فاصله زيادي از لحاظ اجتماعي با دخترش رها پيدا کرده و...

حواشي

ـ امين تارخ و آتيلا پسياني براي نقشي كه به مهدي سلطاني رسيد و مريلا زارعي براي نقش شقايق فراهاني، جزو گزينه‌هاي اول بودند كه به دلايلي حضورشان ميسر نشد. البته پسياني كه به دليل حضور در كار ديگري، امكان بازي در نقش اول را پيدا نكرد، سپس در نقشي ديگر جلوي دوربين اين سريال رفت. لعيا زنگنه نيز كه همزمان مشغول بازي در سريال «ستايش 2» (سعيد سلطاني) بود، قرار شد تا با هماهنگي ميان دو گروه، بازي در هر دو اثر را از دست ندهد. زنگنه كه ابتدا به جاي نرگس محمدي براي نقش ستايش انتخاب شد، نتوانست آنطور كه بايد نظر سلطاني را جلب كند و در ادامه پس از مدتي تصويربرداري، از پروژه ستايش كنار رفت تا نقش به نرگس محمدي بازگردد. همين اتفاق به نفع سازندگان «مادرانه» شد تا بدون دغدغه به كار خود ادامه دهند.

ـ گفته مي‌شد ابتدا قرار بود سيروس مقدم پشت دوربين اين سريال جاي گيرد، اما طبق شنيده‌هاي موثق اين خبر صحت نداشته و از همان ابتدا جواد افشار گزينه قطعي شده كارگرداني «مادرانه» بوده است.

ـ تصويربرداري اين سريال از اوايل امسال آغاز شده و گروه توليد تا نيمه ماه رمضان همزمان با پخش نيز مشغول كار خواهند بود.

ـ مضمون سريال ارتباط مستقيم با مفاهيم ماه رمضان ندارد و قرار نيست شاهد روزه گرفتن شخصيت‌ها و نظاير آن باشيم، اما از حيث مفهومي، مواردي چون اصلاح رفتار‌هاي نادرست اجتماعي و خانوادگي و توجه به ارزش‌هاي فرهنگي، خانوادگي و مذهبي در قصه گنجانده شده است.

ـ «مادرانه» مضموني ملودرام دارد كه شايد در لحظاتي به تلخي نيز بزند، اما سازندگان نهايت تلاش خود را كرده‌اند كه سياهي و رنج نهفته در داستان با تمهيد‌هايي چون نحوه انتخاب لوكيشن، ميزانسن و... تعديل شود.

ـ مادرانه ابتدا قرار بودي براي پخش شبانه در ايام تابستان و در 50 قسمت توليد شود، اما پس از قطعي شدن پخش در ماه رمضان به 30 قسمت كاهش پيدا كرد.

ـ ترانه تيتراژ اين سريال را احسان خواجه‌اميري با ترانه‌اي از روزبه بماني و موسيقي عليرضا افكاري خوانده است.

ساير شبكه‌ها

همانطور كه در صفحه هفت امروز خوانده‌ايد، شبكه تهران نيز گويا در صدد است تا سريال «دروازه بهشت»‌را در پايان پخش سه سريال شبكه‌هاي ديگر به صورت سه شب در هفته روي آنتن ببرد تا با اين اقدام مصداق دو تير و يك نشان شود، چرا كه هم سريال مناسبتي خواهد داشت و در كورس پخش مجموعه ويژه ماه رمضان از ديگر شبكه‌ها عقب نمي‌ماند و هم به اعتراض و ناراحتي سازندگان اين مجموعه كه با نيت پخش در اين ماه جلوي دوربين رفته، ترتيب اثر خواهد داد. ضمن آنكه در باكس پيش از اذان مغرب و عشا نيز هر شب مجموعه اپيزوديك «شايد براي شما هم اتفاق بيفتد» را خواهد داشت، اما شبكه  شما نيز از امشب پخش سريال «هشت بهشت»‌را ساعت 23 (تكرار ساعت 9 صبح و 15 روز بعد) آغاز خواهد كرد. سريالي كه در همين ساعت از شبكه استاني اصفهان نيز پخش مي‌شود. اين سريال ابتدا قرار بود به صورت هر شبي پخش شود، اما در نهايت به عنوان مجموعه مناسبتي شبكه شما برگزيده شد.

«هشت بهشت» به تهيه‌كنندگي اميرحسين شريفي و كارگرداني سعيد عالم‌زاده توليد شده است. يکي از امتيازات ويژه اين سريال طنز، استفاده از گويش هاو لهجه هاي مختلف توسط بازيگراني محلي و صاحبان اين گويش ها است، يعني کسي که اصفهاني يا شيرازي ويا آذري است با همان گويش روزمره خود در اين سريال دارد و اداي آن گويش را در نمي آوردو در طول داستان کار با تمام گويش هاي شيرين ايراني به پيش مي رود.خط کلي داستان و پيام اصلي آن وحدت اقوام ايراني است. اين سريال به سفارش صدا و سيماي مرکز اصفهان در 26 قسمت 45 دقيقه اي توليد شده که در آينده نيز قرار است دو فصل بعدي داستان توليد شود.

در اين مجموعه از هنرپيشه هاي با سابقه استان هاي مختلف استفاده شده؛ به عنوان مثال  هوشنگ حريرچيان که جزو تأتري هاي حرفه اي و استخوان دار  و از چهره هاي آشنا است‌.

اين سريال روايت ماجراهاي بازارچه‌اي با عنوان نمايشگاه صنايع دستي و مواد غذايي ويژه همه اقوام ايراني است که در شهر اصفهان برپا شده و تمامي اقوام در اين نمايشگاه شركت مي‌كنند. در مجموعه هشت بهشت از ظرفيت اين بازار براي معرفي گويش‌ها و آداب و رسوم مردم مناطق مختلف ايران استفاده شده است و سازندگان اين مجموعه در صدد آن برآمده اند كه بينندگان در طول سريال ضمن آشنايي با گويش‌ها و آداب و رسوم مردم اقصي نقاط ايران از حواشي آن لذت ببرند. اين مجموعه داراي بيش از 24 لوکيشن بوده که هتل طلوع خورشيد، هتل ابن‌سينا و بازارچه از مهمترين آنها بوده است .

هوشنگ حريرچيان، حسن اكليلي، حسن جويره، پري كربلايي، زويا امامي، داريوش موفق، افشين سنگ‌چاپ، افسانه ناصري، آزاده رضايي، مانا بهرامي، عليرضا جعفري، مهدي ساكي، ماني حيدري، فاطمه واحدي، فرج‌الله گل‌سفيدي، فرهاد بشارت، ساناز زرين‌مهر، ابراهيم كلاني، مينا پورنيا و... در اين مجموعه نقش آفريني کرده اند.

همچنين برخي عوامل سازنده اين مجموعه عبارتند از : مدير توليد: شاهرخ شريفي، مدير برنامه‌ريزي: گلچهره دانش، هماهنگي توليد: حيدر شكاري، دستيار اول كارگردان: ماكان رضايي‌پور، مدير صدابرداري: فرامرز مختاري، طراح صحنه و لباس: كيوان ذوالفقاري، مدير تصويربرداري: اسماعيل آقاجاني، طراح چهره‌پردازي: مهران روحاني، تدوين: مهدي دهقان، صداگذار: شاهرخ شريفي.




ارسال توسط کاربر
 
مهران مدیری:«ویلای من» قسمت آخر هم دارد
بانی فیلم آنلاین:مراسم قرعه کشی ویلای من دوشنبه 17 تیرماه در هتل بزرگ تهران با حضور مهران مدیری، عوامل سریال ویلای من و بروز ارجمند برگزار شد.

به گزارش مهر،مهران مدیری در این مراسم که با تاخیر برگزار شد از اتمام تصویر برداری ویلای من خبر داد و گفت: ضبط سریال ویلای من حدود یک ماه پیش به اتمام رسید و حالا باید بگویم این کار قسمت آخر هم دارد.

وی ادامه داد: من بخاطر تاخیرم در این مراسم عذر خواهی می کنم خوشحالم که در این کار به من خیلی خوش گذشت و سعی کردم این خوشی را به گروه هم منتقل کنم.

 کارگردان سریال ویلای من اضافه کرد: از همه دوستان تشکر می کنم، من به لحاظ مالی و تباین نظر هیچ مشکلی با دوستان نداشتم.

در قرعه کشی که در این مراسم انجام شد هاشم گرشاسبی 10 میلیون تومان و کمال حاصلی از ارومیه برنده یک ویلا در شهر نور شد.

از حاشیه های جالب این مراسم زمانی بود که وقتی مهران مدیری با شماره تلفن کمال حاصلی تماس گرفت همسر او پاسخ تلفن را داد و چون زمانی که خبر برنده شدن ویلا را به او داد چندان تعجب نکرد مهران مدیری گفت حداقل یک جمله بگویید چه احساسی دارید.

از حاشیه های جالب دیگر گرفتن عکس یادگاری عوامل سریال ویلای من در پایان مراسم بود.

تماسهای تلفنی مهران مدیری و اعلام خبر برنده شدن آنها در ویلای من گفتگوهای جالبی را ایجاد کرده بود که این امر باعث خنده حضار شد.

در این مراسم با حضور نیکخواه، عارف لرستان، هادی کاظمی، مریم کاویانی، کمند امیرسلیمانی، مهدی فقیه عوام سریال ویلای من همراه بود.

برزو ارجمند که یک بازیگری مشهدی است در حین اجرای مراسم گفت خوشبختانه یکی از برنده گان قبلی مراسم قرعه کشی ویلای من یکی از همشهری های من بود که زمانی که با او تماس گرفت مراسم چهلم پدرش بود و احتمالا پدر او از او رضایی بوده است که روز چهلم در این قرعه کشی برنده شده است.




ارسال توسط کاربر

http://sh-khodadad.persiangig.com/lnaz%20shakerdoust/Shakhsi/tak.jpg


گروه توليد مجموعه «عشق تعطيل نيست» به کارگرداني بيژن بيرنگ که پيش توليدش از اواسط ارديبهشت آغاز شده، به تازگي با الناز شاکردوست، بهنوش بختياري و مهرانه مهين ترابي براي حضور در اين پروژه به توافق رسيده اند. در همين زمينه بيرنگ گفت: «طي هفته گذشته توافقات نهايي با الناز شاکردوست، بهنوش بختياري و مهرانه مهين ترابي براي حضور در «عشق تعطيل نيست» انجام شده و طبق برنامه ريزي ها تصويربرداري شهريور آغاز مي شود».

او اضافه کرد: «تصويربرداري به طور کامل در يک دکور و در يک استوديو انجام مي شود که هنوز مقدمات ساخت آن آغاز نشده و بزودي طراحان دکور پروژه ساخت آن را آغاز مي کنند. همچنين انتخاب بازيگران مجموعه همچنان ادامه دارد و تا اواخر ماه جاري ليست بازيگران تکميل خواهد شد».
متن هاي اين مجموعه توسط خود بيرنگ به نگارش درآمده و مضموني عاشقانه خواهد داشت. «عشق تعطيل نيست» داستان زندگي زن و شوهري جوان را روايت مي کند که با اطرافيان خود به مشکل برمي خورند و در ادامه با راه حل هاي مختلف مي توانند بر آن غلبه کنند تا اينکه... .
اين سريال قرار است از شبکه نمايش خانگي عرضه شود و همايون ايزدپناه به همراه بيرنگ تهيه کنندگي آن را برعهده دارند.
بيرنگ در کارنامه خود ساخت مجموعه هاي تلويزيوني «همچو سرو»، «خانه سبز»، «سرزمين سبز»، «همسران»، «شام ايراني»  و... را دارد كه برخي از آنها را با مرحوم مسعود رسام جلوي دوربين برد.




ارسال توسط کاربر
 
مطالبات سينماي ايران از دولت يازدهم؛ بازگشايي خانه سينما، تقويت بخش خصوصي (كامل)
باني‌فيلم آنلاين - ساناز قنبري: 12 مرداد ماه حسن روحاني رييس جمهور منتخب ملت دولت را از محمود احمدي‌نژاد تحويل مي‌گيرد.
با توجه به آنچه بر سينماي ايران در دولت‌هاي نهم و دهم گذشت تجديد نظر در سياست‌هاي سينمايي الزامي به نظر مي رسد. بر اساس آنچه سينماگران در اين روزها عنوان كرده اند اولين گام دولت جديد مي‌تواند بازگشايي خانه سينما باشد. بازگشايي نه آنچنان كه رييس فعلي سازمان سينمايي كشور مي‌پسندد بلكه آنگونه كه اهالي سينما مطلوب مي‌دانند. هر چقدر بازگشايي خانه سينما آسان به نظر مي‌رسد، تقويت زيرساخت‌هاي سينما، حمايت از بخش خصوصي و سامان دادن به وضعيت آشفته توليد و اكران دشوار و زمان بر است. ساده انگاري است اگر تصور كنيم با روي كار آمدن دولت تدبير و اميد مشكلات سينماي ايران يك شبه حل خواهند شد. البته مي‌توان اميدوار بود كه با تدبير و اميد به مرور شاهد بازگشت سينماي ايران به مسير اصلي‌اش باشيم. در گام اول هم بايد ريل‌هايي كه شمقدري و همراهانش جا به جا كرده‌اند را سرجاي خود برگرداند. «باني فيلم» در اين زمينه با جابر قاسمعلي، فريد مصطفوي و حسين شهابي گفت‌وگو كرده است.
 
بازسازي اين ويرانه نياز به معمار سينماي نوين ايران دارد
فريد مصطفوي ـ يكي از فيلمنامه‌نويسان «خون‌ بازي» ـ‌ در اين باره خاطر نشان ساخت: مديران دولتي سينما در اين 4 ساله آنچنان بنيان‌هاي اقتصادي سينما را ويران كردند، آنچنان نهادهاي صنفي را كه در طول 2 دهه به تدريج با تلاش‌ و همت سينماگران شكل گرفته بود زير ضربات اختلاف‌افكني و انشعاب گرفتند كه ايجاد همدلي، اتفاق و رفع سوء تفاهم‌ها بين اهالي سينما و بازسازي و تعمير اين ويرانه نياز به يك آرشيتكت خبره در حد و اندازه مهندس بهشتي معمار سينماي جديد ايران دارد. 
از دولت يازدهم توقع دارم كه بخش خصوصي سينما را تقويت كند
جابر قاسمعلي در گفت‌و‌گو با «باني فيلم» توضيح داد: اگر 4 سال گذشته را مدنظر قرار دهيم، در حوزه فرهنگ (خاصه در سينما) اتفاقات خوبي نيفتاد. مهمترين مشكلي هم كه بروز كرد دوگانگي بين مسؤولان و مديران سينمايي با اهالي سينما بود. معتقدم يكي از بزرگترين اشتباهات دولت دهم بستن خانه سينما بود. در كل اين اتفاقات باعث شد كه تنه اصلي سينما از مديريت سينمايي دور شود و مرز كاملاً مشخصي بين اين دو بوجود بيايد. بنابراين به نظر مي‌آيد آن وظيفه پدري كه از مسؤولان و مديران سينمايي دولت دهم انتظار مي‌رفت، انجام نشد و دعواها كش پيدا كرد. در واقع آن انعطاف لازم، صورت نگرفت و بر آتش اختلافات افزوده شد و نهايتا كار به جايي رسيد كه گفتند مي‌خواهيم خانه سينما را با تعاريف خودمان باز كنيم و طبيعي بود كه مديريت خانه سينما چنين واكنشي را نمي‌توانست بپذيرد.
وي در پاسخ به اينكه آيا دولت جديد مي‌تواند تغييراتي را در جهت بهبود وضعيت موجود اعمال كند، گفت: واقعيت امر اين است كه طي اين 4 سال اخير اتفاقات زيادي به خصوص در حوزه اقتصادي، معيشتي و فرهنگي مردم افتاد و تمام اينها در برنامه‌ها و جلسات مناظره‌اي كه كانديداهاي رياست جمهوري داشتند به نقد كشيده شد. بنابراين وقتي قرار است اقدامات خيلي جدي در تمام حوزه‌هاي سياسي، فرهنگي، اقتصادي و غيره رخ دهد، سينما هم نبايد از اين قاعده مستثني باشد. به عبارت ديگر ما خوشبين هستيم كه دولت يازدهم و شخص آقاي روحاني به عنوان رئيس جمهور منتخب بتواند اين مشكلات را حل كند. اگر اين اتفاق بيفتد كه طبيعتاً مورد انتظار همه اهالي سينماست، انشاا... روزهاي خوبي را پيش رو خواهيم داشت.
فيلمنامه‌نويس «تلفن همراه رئيس جمهور» راهكارش را براي دولت جديد اينگونه بيان داشت: به نظرم در گام اول بايد خانه سينما بازگشايي شود و صنوف حدود خودشان را از دولت جدا كنند. در اينصورت ما صنوفي غيردولتي و صنفي خواهيم داشت. بنابراين اين اولين انتظاري است كه از مسؤولان جديد سينمايي دولت يازدهم انتظار داريم. همچنين توقع داريم حد و حدود نظارت بر روي فيلمنامه‌ها و فيلم تا حد قابل توجهي كاسته شود و اين نظارت‌ها از حالت سليقه‌اي در آيد. اميدوارم فضا به سمت يك نوع آزادي مورد انتظار آحاد ملت سوق پيدا كند. ضمن اينكه چنانكه در بخش اقتصاد هم انتظار دارم كه بخش خصوصي تقويت شود، در سينما هم معتقدم بايد اين اتفاق بيفتد. 
حتي حاميان دولت دهم هم نمي‌‌توانند از عملكرد مديريت سينما طرفداري كنند
حسين شهابي با اشاره به اين نكته كه حرفم را به عنوان يك هنرمند صادقانه مي‌زنم، به «باني فيلم» گفت: به نظرم آنقدر رفتار دولت دهم در حوزه سينما آشكار و عريان بود كه چيزي بر كسي پوشيده نمانده و حتي حاميان خود دولت دهم هم نمي‌توانند از آن طرفداري كنند.
وي در ادامه افزود: مطمئنم كه دولت آقاي روحاني دولت خوبي خواهد بود. به اين دليل كه ديگر از ايني كه هست بدتر نمي‌تواند بشود. يعني آسيب‌هايي كه ما طي اين 8 ساله خورديم به اندازه تمام دوره 33 بعد از انقلاب بود. اميدوارم در دولت يازدهم تمام اين مشكلاتي كه در حوزه‌هاي مختلف مردم با آن درگيرند حل شود و واقعاً آرزو مي‌كنم با همدلي و حمايت يكديگر شاهد روزهاي خوبي در عرصه سينما باشيم.
كارگردان «روز روشن»‌بيان داشت: احتمال مي‌دهم كه در دولت جديد مشكلات به تدريج حل شود و هنرمندان و فرهنگيان نفسي به آسودگي بكشند.
شهابي راهكارش را براي دولت جديد اينگونه بيان كرد: به نظرم بايد هر صنفي را به دست اهلش سپرد. يعني سينما بايد دست متخصصان سينما باشد. مطبوعات بايد دست متخصصانش باشد و... آزادي بيان، آزادي مطبوعات و رسانه‌ها مي‌تواند به رشد و پيشرفت منجر شود. هر چه رقابت سالم‌تر و فضا آزادتر باشد، مي‌توان بيشتر به موفقيت نزديك شد. به عنوان مثال اگر ايراد فيلم من را نتوانند بگيرند، منه فيلمساز نمي‌توانم پيشرفت كنم. اين همان اتفاقي است كه در دولت نهم و دهم افتاد. در كل معتقدم كه هنرمندان بايد آزادي و امنيت شغلي داشته باشند. كافي است كه بخش خصوصي سينما را آزاد بگذارند، در آنصورت خود سينما خودش را رشد مي‌دهد. اگر دولت تصدي‌گري‌هاي بي‌مورد و سانسورهاي بي‌دليل را بردارد، سينما هيچ نيازي به حمايت دولت ندارد. تنها درخواستي كه هنرمندان از رئيس جمهور آينده دارند اين است كه آزادشان بگذارند، سانسورشان نكنند، آزارشان ندهند و... . 



ارسال توسط کاربر
سروش صحت: « پژمان» با « ساختمان پزشکان» متفاوت است
دیگر دوست ندارم "ساختمان پزشکان" ساخته شود

     

 

جام کشکول؛ سروش صحت درباره‌ی لزوم حمایت تلویزیون و مسؤولان از هنرمندان و کارگردانان حرفه‌یی طنز همچون مهران مدیری و رضا عطاران، اظهار کرد: این کارگردانان سرمایه‌های طنز تلویزیون هستند؛ مردم هم دوستشان دارند و همیشه هم این امکان وجود دارد که به تلویزیون برگردند و کار کنند.

سروش صحت درباره‌ی اینکه آیا «پژمان» هم تجربه‌ی موفق «ساختمان پزشکان» را خواهد داشت؟ گفت: ما تمام سعی‌مان را می‌کنیم تجربه‌ی موفق «ساختمان پزشکان» را داشته باشیم اما وقتی پخش شود در عمل معلوم می‌شود.

وی در عین حال درباره‌ی ساخت سری جدید «ساختمان پزشکان» افزود: اکنون دیگر دوست ندارم سری جدید آن ساخته شود، «ساختمان پزشکان» کاری است که تمام شده و پروژه‌ای است که کاملا بسته شده است.

 

*** نمی‌دانم تجربه‌ی موفق «ساختمان پزشکان» را داشته باشیم

سروش صحت به عنوان کارگردان «پژمان» در گفت‌و‌گویی با خبرنگار سرویس تلویزیون خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) شرکت کرد و در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا «پژمان» تجربه‌ی موفق «ساختمان پزشکان» را تکرار خواهد کرد؟ گفت: نمی‌دانم ما تمام سعی‌مان را کردیم تجربه‌ی موفق «ساختمان پزشکان» را داشته باشیم. اما وقتی پخش شود در عمل معلوم می‌شود. به هر حال این مجموعه تعداد قسمت‌هایش کمتر از «ساختمان پزشکان» است. «ساختمان پزشکان» 55 قسمت بود و این مجموعه 18 قسمت است. آن مجموعه در آپارتمان و خانه بود، اما این مجموعه تنوع لوکیشن‌هایش بیشتر است و تعداد قسمت‌هایش کمتر. امیدوارم مردم از این مجموعه نیز خوششان بیاید.

 

پژمان سروش صحت

 

*** «پژمان»با «ساختمان پزشکان» متفاوت است

صحت در ادامه درباره‌ی متفاوت بودن طنز «پژمان» و حضور بازیگران طنز «ساختمان پزشکان» در این مجموعه گفت: سه تن از بازیگران «ساختمان پزشکان» با «پژمان» مشترک هستند. اما افراد زیادی از جمله پژمان جمشیدی، امیرحسین رستمی، حمید درخشانی، بهروز رهبری‌فر، آرش برهانی، علی موسوی، محمد محمدی، حسین ماهینی در نقش خودشان بازی کرده‌اند. این مجموعه با «ساختمان پزشکان» متفاوت است به جهت اینکه افراد زیادی نقش خودشان را ایفا می‌کنند.

 

*** دیگر نمی‌خواهم «ساختمان پزشکان» را بسازم

این کارگردان همچنین درباره‌ی استقبال مخاطبان از «ساختمان پزشکان» و اینکه قرار بود سری جدید آن ساخته شود، گفت: الان دیگر نمی‌خواهم «ساختمان پزشکان» را بسازم. این مجموعه جدید با «ساختمان پزشکان» متفاوت است. تیم ساختمان پزشکان اکنون پراکنده شدند و نمی‌شود آن‌ها را جمع کرد. ساخت این مجموعه منتفی شد و ما نیز اصلا قصد ادامه‌ی آن را نداریم.

وی در عین حال افزود: اکنون دیگر دوست ندارم سری جدید آن ساخته شود، «ساختمان پزشکان» کاری است که تمام شده و پروژه‌ای است که کاملا بسته شده است.

 

*** مردم هنوز هم «ساختمان پزشکان» دوست دارند

این کارگردان با اشاره به اینکه در حال حاضر تکرار مجموعه «ساختمان پزشکان» از شبکه‌های دیگر پخش می‌شود، اظهار کرد: مردم هنوز هم «ساختمان پزشکان» را دوست دارند و ما نیز خوشحال می‌شویم از کاری که در نوبت دوم یا سوم پخش می‌شود و مردم همچنان بینند و خوششان بیاید.

 

 

*** همیشه این امکان وجود دارد که کارگردانان حرفه‌یی طنز برگردند

صحت در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره‌ی لزوم حمایت تلویزیون و مسؤولان از هنرمندان و کارگردانان حرفه‌یی طنز همچون مهران مدیری و رضا عطاران اظهار کرد: فکر می‌کنم این کارگردانان سرمایه‌های طنز تلویزیون هستند، مردم هم دوستشان دارند و همیشه هم این امکان وجود دارد که به تلویزیون برگردند و کار کنند.

 

*** مردم از طنز 90 قسمتی استقبال می کنند

سروش صحت همچنین درباره‌ی ساخت مجموعه‌های طنز 90 قسمتی که زمانی نقطه قوت تلویزیون محسوب می‌شدند، اظهار کرد: ساخت مجموعه‌های 90 قسمتی به سیاست‌گذاری تلویزیون برمی‌گردد اما اگر هنوز هم کار خوبی با تعداد قسمت‌ بالا ساخته شود فکر می‌کنم مردم استقبال کنند. هر چند که ساخت کارهایی با تعداد قسمت‌های بالا سخت است و باید بودجه‌ی آن‌ها تامین شود. این مساله خیلی مهم است که یک کار 90 قسمتی به بودجه‌ی زیادی احتیاج دارد تا تامین بشود. اما اگر ایده‌ی جدیدی فکر جدید و گروه خوبی جمع شوند فکر می‌کنم مردم استقبال کنند.

 

*** سینما یا تلویزیون؟

صحت در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه در حال حاضر با شرایط فعلی تلویزیون و مشکلات مالی این رسانه، ترجیح می‌دهد در سینما باشد یا تلویزیون؟ اظهار کرد: ترجیح می‌دهم هم در سینما باشم و هم در تلویزیون، هم به کار در تلویزیون علاقه دارم و هم به کار در سینما.

 

سریال پژمان

 

*** در روند ساخت «پژمان» تاکنون مشکلی وجود نداشته است

صحت در پایان صحبت‌هایش درباره‌ی روند ساخت سریال«پژمان» همچنین گفت: در روند ساخت «پژمان» تاکنون مشکلی وجود نداشته است و حتی تعداد قسمت‌هایمان بیشتر هم شده است. این مجموعه قرار است 18 یا 19 قسمتی شود و تصویربرداری آن به زودی به پایان می‌رسد.

منبع: ایسنا




ارسال توسط کاربر

 

 
اکبر عبدی،میزبان بعدی«شام ایرانی»
بانی فیلم آنلاین:سری جدید «شام ایرانی» با حضور امیرحسین رستمی، کامبیز دیرباز، مهران غفوریان و حمید عسگری با ساختار و تیم جدید وارد بازار شد که در قسمت‌های بعدی چهره‌های مختلفی از بازیگران، خواننده‌ها و فوتبالی‌ها جلوی دوربین می‌روند.

محمد شایسته کارگردان و تهیه‌کننده این مجموعه نمایش خانگی به مهر گفت: همانطور که می‌دانید دو فصل قبلی این مجموعه توسط بیژن بیرنگ تهیه شده بود. وی قصد واگذاری امتیاز این کار را داشت که من این امتیاز را از وی خریداری کردم.

وی افزود: مردم سری‌های قبلی این مجموعه را دوست داشتند و پروژه موفقی به شمار می‌رفت و حتی توانست با فروش خوبی هم روبه‌رو شود اما ما در قسمت‌های جدید که فکر می‌کنم کاملا با "شام ایرانی" قبلی تفاوت دارد، یک ساختار جدید را دنبال کردیم.

شایسته درباره تفاوت‌هایی که سری جدید با سری قبلی دارد، توضیح داد: ما در این مجموعه جدید بر خلاف کار قبلی هیچ راوی‌ای نداریم و به غیر از چهار نفر هیچ شخص دیگری جلوی دوربین قرار نمی‌گیرد. به نوعی تمام صحنه‌ها واقعی است و هر آنچه که شما در این کار می‌بینید در جلوی دوربین اتفاق افتاده است.

وی تاکید کرد: تمامی این بازیگران در خانه خود میزبان ما بودند. در این قسمت فقط کامبیز دیرباز ما را به شمال به منزلی که در تنکابن داشت، برد. از این پس در سری جدید این مجموعه فوتبالیست‌ها، ورزشکاران، بازیگران، خواننده‌ها و مجری‌های معروف تلویزیونی حضور خواهند داشت.

شایسته با اشاره به حضور حمید عسگری در قسمت اول این مجموعه گفت: این خواننده از دوستان من است. در بخشی که وی میزبان است دو قطعه از کارهای پرمخاطبش را به همراه گروه خود اجرا می کند. در قسمت های دیگر با توجه به اینکه چه کسی میزبان است ما فیلم‌ها و حضورهای مهم آنها را پخش می‌کنیم. در زمانی که آنها مشغول آشپزی هستند سوالاتی به صورت تکست روی تصویر از آنها پرسیده می‌شود که بیشتر مربوط به بیوگرافی آنها است. این هم از ویژگی‌های قسمت جدید است و امیدواریم با استقبال روبه‌رو شود.

وی درباره زمان توزیع این مجموعه جدید در بازار عنوان کرد: ما طبق برنامه‌ریزی‌ها هر 10 روز یکبار هر قسمت را روانه بازار می‌کنیم. در سری اول ما چهار قسمت را آماده کردیم و هم اکنون در انبار موسسه هنر اول است. فقط ممکن است به دلیل انتخابات کمی در پخش قسمت بعدی تاخیر داشته باشیم.ما در این کار از پنج دوربین سینمایی استفاده کردیم تا تمام واکنش‌های بازیگران را داشته باشیم.

این تهیه‌کننده در پایان گفت: در سری بعدی این مجموعه اکبر عبدی نیز میزبان خواهد شد.




ارسال توسط کاربر

جلیل سامان در نشست مجموعه تلویزیونی:

برخی صحنه های سریال پروانه برای مخاطب کودک و نوجوان مناسب نبود

نشست سریال «پروانه» به کارگردانی جلیل سامان در فرهنگسرای فردوس سینماپرس- گروه تلویزیون/جلیل سامان کارگردان سریال پروانه درپاسخ به سوالی درخصوص ضرورت نمایش صحنه های شکنجه از این سریال گفت: می دانم دیدن این صحنه ها بیننده را ناراحت می کند، برای من هم همین طور است. باور کنید این صحنه خودم را بیشتر آزار می دهد اما گاهی قصه ایجاب می کند و اگر پروانه به شکلی دیگری پخش می شد می توانستیم بنویسیم زیر شانزده سال این سریال را نبیند.

به گزارش خبرنگار تلویزیون سینماپرس، در نشست خبری این سریال که یکشنبه 22 اردیبهشت در سالن آمفی تئاتر فرهنگسرای فردوس برگزار شد، حضور جلیل سامان کارگردان مجموعه، منصورسهراب پور تهیه کننده، محمد افضلی مدیر فیلمبرداری و همچنین سارا بهرامی، الهام چرخنده،سپیده خداوردی، حامد کمیلی، فرشید نوابی، شهرام عبدالی و نیما رئیسی حضور داشتند و با اهالی رسانه گفت و گو کردند.

 

در این نشست که با 45 دقیقه تاخیر آغاز شد، منصور سهراب پور تهیه کننده سریال در جواب مجری برنامه که در مورد بودجه اختصاص داده شده و نگاه ویژه سازمان صدا و سیما به این سریال پاسخ داد: "من تقریبا به همه عوامل سریال بدهکارم. نتیجه تمام تلاش های عوامل این مجموعه در قسمت پایانی یعنی قسمت هجدهم به بار می نشیند اما متاسفانه هنوز با سازمان صدا و سیما در خصوص حذف برخی سکانس ها به نتیجه  نرسیده ایم و به همین دلیل برخلاف وعده ای که داده بودیم نمی توانیم قسمت پایانی مجموعه را در این نشست نمایش دهیم و از این بابت عذرخواهی می کنیم." وی در بخش دیگری از صحبت هایش گفت: "ایراد بزرگ من این است که از مطبوعات فاصله دارم و شاید دلیلش این باشد که خیلی صریح و بی پرده صحبت می کنم و بعدا چوبش را می خورم. من در همین جا و به طور رسمی اعلام می کنم که از تهیه کنندگی در تلویریون استعفا می دهم چون در این کار همه عوامل سریال اذیت شدند

."

شهرام عبدلی بازیگر این سریال نیز  در پاسخ به سوالی در خصوص معیارهای انتخاب نقش هایش گفت: "اولین چیزی که معمولا به ذهن می رسد این است که کار در نهایت اثر بدی از آب در نیاید، پولت را به موقع بگیری و وقتی سریال پخش می شود، اگر چیزی به تو نمی افزاید، احساس نکنی که چیزی از تو کم شده است". وی همچنین با اشاره به تعداد اندک حاضران در جلسه و صندلی های خالی گفت: "باید بپذیریم که حضور پر رنگ کانال های ماهواره ای در استقبال کمرنگ تماشاگران تاثیر دارد

."

فرشید نوابی بازیگر دیگر سریال و همسر الهام چرخنده نیز در خصوص نقش خود گفت: "به نظر من، ما اصلا شخصیت منفی نداریم. مخصوصا شخصیت هایی که منفی بودنشان از طریق میمیک چهره و آکسان گذاری ها نشان داده می شوند. اگر شخصیتی منفی باشد، عملکردش در طول سریال این را به ما نشان خواهد داد." فرشید نوابی در ادامه از تهیه کننده مجموعه پروانه تشکر کرد و افزود: "منصور سهراب پور، برای متوقف نشدن پروژه به دلیل هزینه های اضافی تحمیل شده به کار، حتی از اموال شخصی خودش دریغ نکرد."

 

الهام چرخنده در نشست سریال «پروانه» به کارگردانی جلیل سامان در فرهنگسرای فردوس

الهام چرخنده بازیگر نقش عاطفه، سریال پروانه را در مجموع موفق ارزیابی و از عوامل پشت صحنه تشکر کرد و گفت: "نقش عاطفه را دوست داشتم چون در این نقش، زن از قالب سنتی بیرون می آمد، از آشپزخانه و فضای خانه بیرون می آمد و در نقش یک انقلابی ظاهر می شد. اما ببخشید اگر عاطفه کمی خشن بود!"

 

سارا بهرامی که پیش از این، بیشتر به عنوان بازیگر تئاتر شناخته می شد، از اعتماد تهیه کننده و کارگردان به خودش قدردانی کرد و گفت :"نقش پروانه برای من و در زندگی حرفه ای من بسیار مهم و یک نقطه عطف است، من تئاتر بلد بودم و عوامل سریال پروانه چیزهایی را که نمی دانستم به من آموختند."

 

ازدواج های تشکیلاتی فاقد عشق بود

 

به گزارش سینماپرس، جلیل سامان کارگردان مجموعه تلویزیونی پروانه که با اندکی تاخیر در نشست حاضر شده بود، به پرسش های حاضران پاسخ داد. او در خصوص اشارات تاریخی سریال گفت: به اندازه نیاز قصه به وجه تاریخی شخصیت ها پرداخته ام. سعی کرده ام عناصر شعاری را از فیلمنامه حذف کنم. اما برای روایت قصه عاشقانه ی دو نفر که در ابتدا بدون عشق ازدواج می کنند و در ادامه وضعیت تغییر می کند، به سراغ ماجرای سازمان مجاهدین خلق رفتم. چون می دانستم در آن فضا ازدواج های ساختگی و تشکیلاتی صورت می گرفته است.من برای جامعه امروز اثر تولید می کنم. هر چیزی که از گذشته گفته می شود، مسائلی است که ما همچنان درگیرش هستیم.

 

در این نشست خبرنگار سینما پرس با اشاره به قسمت پایانی صحبت های سامان خطاب به وی گفت: شاعر دوره بازگشت می گوید: در بند آن نباش که مضمون نمانده است/ یک عمر می توان سخن از زلف یار گفت.  البته که همیشه می توان از عشق، جنگ، صلح، بدی و مفاهیمی از این دست فیلم ساخت، اینها مفاهیمی هستند که کهنه نمی شوند اما آن چیزی که جای نقد و بررسی دارد، فرم  اثر است، به همین دلیل نمی توانیم اشاره های تاریخی مجموعه را نادیده بگیریم، نمی توانیم زمان را نادیده بگیریم و بگوییم شما در مورد زمان حال فیلم ساخته اید. اگر می خواهید درباره امروز فیلم بسازید چرا به سراغ مولفه های دیروز می روید؟ آیا دلیلش این نیست که طرح مسائلی از این دست که در سریال پروانه به آنها پرداخته می شود، در قالب زمان حال، جزء خطوط قرمز است؟

 

سامان در پاسخ به این سوال گفت: نکته هایی در سریال وجود دارد که تاکید اصلی من روی آنها بوده، مثلا در جایی که سید حسن به امیر می گوید که در جنگ صفین حضرت علی می توانسته آب را به روی لشکر معاویه ببندد و در جنگ پیروز شود و از بسیاری از اتفاقات بعدی جلوگیری کند اما این کار را نمی کند، چون پیروزی به هر قیمتی را نمی خواسته است. سازمان مجاهدین خلق رسما از سال 54 و با وارد کردن اندیشه های مارکسیستی به تشکیلات ، برای رسیدن به اهداف خود هر کاری می کردند. این مساله ای است که الان هم وجود دارد و می توان راجع به آن حرف زد. این مختص مجاهدین خلق نیست. ما هم ممکن است در طول زندگی بخواهیم به هر نحو ممکن به خواسته هایمان برسیم. من به عنوان کارگردان یا من به عنوان کاندید ریاست جمهوری می توانم چنین رفتاری داشته باشم. یا برعکس وقتی امیر برای نجات دادن نرگس از شکنجه، با فحش دادن به شکنجه گر، توجه او را به سمت خودش جلب می کند، فداکاری را نشان می دهد که در دنیای امروز هم دیده می شود.

 

خبرنگار سینما پرس در سوال دیگری از کارگردان پروانه درخصوص امکان همذات پنداری مخاطب با شخصیت های منفی سریال پرسش کرد و گفت: آیا هنگام نوشتن قصه نگران همزاد پنداری مخاطب و تطهیر عناصر و اعضای سازمان به واسطه ی عشق در اذهان مخاطبان نبودید؟  امیر شخصیتی نیست که من تطهیرش نکنم. من امیر را تطهیر می کنم.

 

سامان همچنین در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار سینما پرس در مورد ضرورت وجود صحنه های شکنجه در سریالی که حتی مخاطب نوجوان هم دارد گفت: من سعی کردم به ضرورت قصه و به صورت حداقلی از شکنجه استفاده کنم. سعی کردم صحنه های مستقیم کتک زدن اصلا در سریال نباشد و در این خصوص معتقدم که کار کلیشه ای نکرده ام.  اما در این مورد که بچه ها ممکن است این صحنه ها را ببینند باید بگویم که این مشکل رسانه است. اگر به شکلی دیگری پخش می شد می توانستیم بنویسیم زیر شانزده سال نبیند. در این مورد که دیدن این صحنه ها بیننده را ناراحت می کند، برای من هم همین طور است. باور کنید این صحنه خودم را بیشتر آزار می دهد اما گاهی قصه ایجاب می کند

.

سامان همچنین در پاسخ به این سوال که آیا تلویزیون خواست که چیزی به قصه اضافه شود، گفت: "بله، برای پایان، آنها می خواستند چیزی به قصه اضافه کنند که من زیر بار نرفتم و به همین دلیل امشب در پخش قسمت آخر با مشکل مواجه شده ایم."

 

وی همچنین منابع خود برای نگارش سریال را خاطرات اعضای سازمان منافقین و برخی منابع مکتوب موجود در این زمینه معرفی کرد.

 




ارسال توسط کاربر

دکتر عماد افروغ ، دکتر امیررضا خادم ، الناز شاکردوست، بهنوش بختیاری، سیروان خسروی، زانیار خسروی، احسان خواجه امیری، بنیامین بهادری، علی ضیاء ، محمود  گبرلو (مجری برنامه هفت)، علی منصوری (بازیگر خط قرمز) و یعقوبی (خواننده)  حمید گلی (بازیگر ) جمعی از تهیه کنندگان سینما و تلویزیون  از جمله مهمانان این مراسم بودند. ساعت 19 روز 9 اردیبهشت اولین مراسم اکران خصوصی رالی ایرانی با حضور سعید ابوطالب نویسنده و تهیه کننده این مجموعه و آرش معیریان کارگردان ، جمعی از هنرمندان، اصحاب رسانه و عوامل فیلم و اعضای باشگاه طرفداران رالی ایرانی در فرهنگسرای ابن سینا در شمال تهران برگزار شد.
الناز شاکردوست، بهنوش بختیاری، سیروان خسروی، زانیار خسروی، احسان خواجه امیری، بنیامین بهادری، علی ضیاء،دکتر افروغ ، دکتر امیررضا خادم، محمودگبرلو (مجری برنامه هفت )، علی منصوری (بازیگر ) و یعقوبی (خواننده) حمید گلی (بازیگر )  از جمله مهمانان این مراسم بودند. علاوه بر آن جمعی از اصحاب رسانه و سردبیران مجلات فرهنگی و خبرنگاران خبرگزاری ها در این اکران حضور داشتند.
در این مراسم بخشهایی از رالی ایرانی بر روی پرده رفت که با استقبال حضار مواجه شد.

http://axgig.com/images/63196664301102705272.jpg

http://axgig.com/images/87558767377492888404.jpg

http://axgig.com/images/00858054688024616331.jpg

http://axgig.com/images/18405689385223635794.jpg

http://axgig.com/images/89313075883272551136.jpg

http://axgig.com/images/91659648784313684262.jpg

http://axgig.com/images/60775191406268802719.jpg

http://axgig.com/images/97182544305536812664.jpg

http://axgig.com/images/24662190648425102746.jpg

http://axgig.com/images/77161511479472701381.jpg

http://axgig.com/images/43335909268899923283.jpg

http://axgig.com/images/32145949143920350493.jpg

http://axgig.com/images/32462655170029970269.jpg

http://axgig.com/images/59919465132568249312.jpg

.... بقیه تصاویر در ادامه مطلب ....

 

 



ادامه مطلب...
ارسال توسط کاربر

درباره رالی ایرانی: (مسابقه اول)
  
          این فیلم -مسابقه در ژانر رئالیتی شو ساخته شده است و این یعنی:

  • برای این فیلم ، طرح و فیلمنامه منسجم و دقیقی وجود دارد که تنها گروه کارگردانی و تولید از جزئیات آن مطلع هستند.
  •  جذابیت فیلم در این ژانر در این است که برای بازیگران همه چیز غیرمنتظره است و آنها در شرایط غیرقابل پیش بینی قرار میگیرند . همه چیز واقعی است .
  • بازیگران از مسیر و وقایع پیش رو بی خبر هستند. اتفاقات پیرامونی انها طراحی شده و تحت کنترل است.
  • بازیگران باید همه کارها و فعالیتها را هرچقدر  خطرناک  خودشان انجام میدهند و از بدلکار خبری نیست.
  • کسی که نقش داور را بازی میکند هم فقط چند ساعت زودتر از دیگران از قسمتی از  وقایع مطلع میشود.
  • بیننده با بازیگران 70 ساعت همراه است و «خود» واقعی آنان را در شرایط مختلف و دشوار خواهد دید.
  • این مجموعه به کارگردانی آرش معیریان با ده  تا دوازده دوربین با کیفیت  HD ضبط و توسط یک گروه بزرگ تدوین و صداگذاری شده است.
  • سری دوم فیلم - مسابقه با هنرمندان دیگری در مسیر  و ماجراهای دیگری ساخته میشود.
  •    نخستین مجموعه فیلم - مسابقه رالی ایرانی که با سرمایه گذاری بخش خصوصی تولید شده است. بر روی 3 دی وی دی بزودی در شبکه خانگی عرضه خواهد شد .


    درباره مجموعه رالی ایرانی
 فیلمی متفاوت در ژانری متفاوت


         «رالي ايراني» اولین فیلم-مسابقه ایرانی است که در ژانر Reality Show ساخته می شود . تجربه ای که با طراحی سعید ابوطالب تهیه کننده و کارگردان مستند-مسابقه سرزمین دانایی آغاز شد و با  اضافه شدن افراد دیگری مثل آرش معیریان بعنوان کارگردان و با همان تیم بزرگ این ژانر را در سینما تجربه می کنند . 
اين گونه برنامه‌سازي در ايران تازگي دارد  گرچه در كشورهاي صاحب این صنعت  هم تقريبا از سال 2000 به بعد مرسوم شده است.
در فيلم ـ مسابقه‌ي «رالي ايراني» یک فیلمنامه‌ي دقیق وجود دارد که  تنها گروه کارگردانی جزئیات آن را می دانند. و بازیگران تنها از  بخشی از  قصه مطلع می‌شوند؛  رفتار و نوع  برحورد آنها با مسائلی که پیش روی بوجود می آید و عکس العمل طبیعی و واقعی  آنها می تواند مسیر قصه را  تغییر دهد. این در حالی است که گروه طراحان و کارگردانی  تصور می کنند همه احتمالات را در نظر گرفته اند و مثل یک گیم یا بازی برای اهمه تفاقات محتمل پیش بینی دارند. بنابراین  فقط بازیگران نیستند که در شرایط پیش بینی نشده قرار می گیرند  بلکه  گروه برنامه ساز هم پا به پای بازیگران با قصه ای که کسی پایان آن را نمی داند پیش می روند  به این ترتیب مخاطب شخصیت واقعی بازیگران را در شرایط و حالتهای مختلف مشاهده خواهد کرد. 
بازیگری در این ژانر کار سهل و ممتنعی است . بازیگر باید باهوش، توانمند از لحاظ قدرت ذهنی و بدنی و نیز سریع الانتقال  باشد. هیچ متن و دیالوگی وجود ندارد و خیلی از اوقات کارگردان در صحنه  حضور ندارد. پس این فیلمی است که کارگردان و بازیگران با هم میسازند.
با این توصیفات مشخص است که تولید این پروژه  نیازمند یک گروه تولید بسیار عظیم و حرفه ای است. 
مسایقه اول با 8 تصویر بردار  و 4 تیم  صدابرداری سر صحنه و گروه بزرگ صحنه ساخته شده است و برای تدوین آن از چند گروه مجزا استفاده می شود.
در نخستین مسابقه «رالي ايراني» سه گروه شامل «محمدرضا فروتن و سیروان خسروی»، «الناز شاکردوست و بهنوش بختیاری» و «نیما فلاح و سحر ولدبیگی» با هم برای بدست آوردن گنج (جایزه مسابقه) رقابت می کنند و فرزاد حسنی به عنوان مجری-داور رقابت آنها را داوری می کند.

   
رالی ایرانی  را ایشان ساختند :

کارگردان: آرش معیریان
طراح ، نویسنده و تهیه کننده: سعید ابوطالب
مجری طرح و سرمایه گذار: محمدرضا مصباح
مدیر تولید: امیرحسین علیزاده
مشاور و کارشناس علمی: سید محسن حسینی
دستیار اول کارگردان ، برنامه ریز و مدیر روابط عمومی: علیرضا طهرانی
دستیار کارگردان: افشین آقایی
مدیر فنی مسابقه: سید جعفر صابری
طراح صحنه: یاسر سنائی
مدیر تصویر برداری: فرشید فرجی
مدیر صدابرداری: سلیم احمدی
تدوین : حسین بیات و  محمدرضا آبشار
عکاس : مهدی دلخواسته


تصویر برداران: 
حمید آذریون
جعفر اکبری
حسن مومن طایفه ( فریدون)
محمود مهدی خانی
حامد فرشته حکمت
مهدی بکلی
شهرام رحیمی
مهدی گرامی
تصویربردار کرین : آرگین ناذر

دستیاران تصویربرداری:
جواد اکبری
حمید فرجی
هومن پیغمبرزاده

گروه صحنه : مهران علیایی
                 بابک قاسمی

صدابرداران سر صحنه :
ساسان کریمی
مهرداد دادگری
احسان شفیع پناه

دستیار صدا : میلاد شالی

نورپرداز : سعید حصاری
دستیاران نور : حمید زارع زاده
                    حامد زاهدی
         
سرپرست تدوین : حسین بیات
تدوینگر : حمیدرضا آبشار
تیتراژ پایانی : ابوالفضل بیات
                   علی اعظمی لرستانی

جلوه های ویژه بصری : حامد فرزان منش

گرافیک : یاسر سنایی

موسیقی متن : آرمان موسی پور
صداگذاری و میکس : آرش قاسمی   
                            محمد مهدی جواهری زاده
جانشین تولید و مدیر تدارکات : احمد مرادی

پشتیبانی فنی مسابقه رالی : شرکت ایران روور

طراح سایت: مهناز رضایی




ارسال توسط کاربر

از ممنوع التصویری تا فروش «قهوه تلخ» و تولید یک سریال/

بازگشت مهران مدیری به تلویزیون

مهران مدیری در اولین مرحله قرعه کشی مجموعه « ویلای من» سینماپرس-گروه تلویزیون/ با نزدیک شدن به روزهای پایانی ضبط سریال ویدئویی «ویلای من» مهران مدیری قصد دارد طرح جدیدی را برای ساخت در شبکه سه آماده کند تا طنزپرداز قدیمی تلویزیون بعد از سال ها قهر از رسانه ملی تابستان امسال به خانه اصلی اش برگردد.

به گزارش خبرنگار سینماپرس این روزها تلویزیون سیاست دوگانه ای را در قبال برخی از همکاران سابق خود پیش گرفته است. مهران مدیری از یک سو در تیزرهای فیلم تهران 1500 ممنوع التصویر می شود از سوی دیگر در نظرسنجی های برنامه «سین مثل سریال» در رتبه های نخستین قرار می گیرد و به فینال این برنامه که ظاهرا با رای مردم سر و کار دارد می رسد. حالا بعد از این همه اتفاقات پیرامون حضور و عدم حضور او در تلویزیون اخبار مختلفی پیرامون فعالیت های مجدد وی در رسانه ملی به گوش می رسد.

 

مهران مدیری که آخرین حضورش در تلویزیون به سریال «مرد دو هزار چهره» باز می گردد این روزها بیش از گذشته رابطه اش با مدیران تلویزیون نرم تر شده است. او که چند سالی است به واسطه حضور در شبکه نمایش خانگی و ساخت سریال های «قهوه تلخ» و «ویلای من» میانه شکرآب شده ای با مدیران تلویزیون دارد، پس از آنکه در بیرون از تلویزیون با شکست مواجه شد؛ این روزها مجددا به فکر بازگشت به تلویزیون است.

 

اتفاقی که اگرچه در سال های گذشته در حد زمزمه باقی ماند اما در سال جدید با تصمیم جدی مدیران تلویزیون برای پربیننده کردن باکس های راکد خود رنگ و بوی جدی تری به خود گرفته است.

 

مدیری که این روزها مشغول ضبط سریال ویدئویی «ویلای من» است قرار است بعد از اتمام کار روی طرحی که مدت ها قبل توسط خشایار الوند و امیرمهدی ژوله نوشته شده است متمرکز شود تا آن را برای بعد از ایام ماه رمضان برای پخش از تلویزیون آماده کند.

 

مدیران شبکه سه البته توافقات اولیه را با مدیری انجام داده اند تا این بار او بدون برادران آقاگلیان و در مقام تهیه کننده و کارگردان سریال جدیدی را برای تلویزیون تولید کند.

 

به گزارش سینما پرس همچنین با توافقی که با مدیری شده است قرار است تمامی قسمت های سریال «قهوه تلخ» برای پخش از شبکه های آی فیلم و تماشا خریداری شود تا پس از چهار سال قهر میان مدیری و مدیران تلویزیون آب رفته به جوی بازگردد.




تاریخ: یک شنبه 18 فروردين 1392برچسب:مهران مدیری , قهوه تلخ , ویلای من,
ارسال توسط کاربر

منتقد سینما و تلویزیون:

«کلاه قرمزی» دچار تکرار نشد/ «پایتخت 2» نسبت به سری قبل ضعف‌های اساسی داشت

طهماسب صلح جوسینماپرس-گروه تلویزیون/ طهماسب صلح جو منتقد سینما و تلویزیون در خصوص مجموعه های نمایشی نوروز گفت: «کلاه قرمزی» با گذشت بیست و چند سال هنوز هم به عنوان پدیده تلویزیونی مطرح است اما «پایتخت 2» نسبت به سری قبل دارای ضعف‌های اساسی داشت.

طهماسب صلح جو منتقد سینما و تلویزیون در گفتگو با خبرنگار تلویزیون سینماپرس در ارزیابی سریال های نوروزی شبکه های مختلف سیما گفت: در ایام تعطیلات نوروز فرصت برای تماشای همه سریال های تلویزیونی را پیدا نکردم و به اعتقاد من بهتر است شبکه های مختلف به جای اینکه همه به سریال سازی و رقابت آثار نمایشی بپردازند به تولید برنامه های جذاب دیگر به جای سریال روی بیاورند.

 

وی ادامه داد: در ایام و مناسبت هایی همچون نوروز و ماه رمضان که همه شبکه های تلویزیون سریال پخش می کنند برخی از این آثار به خوبی دیده نمی شود و مخاطب سریالی را انتخاب می کند که از نظرش در دید اول جذاب به نظر بیاید به همین جهت به اعتقاد من بهتر است همه شبکه ها در این ایام سریال پخش نکنند.

 

صلح جو با اشاره به مجموعه «کلاه قرمزی» بیان کرد: از نظر من «کلاه قرمزی» در برنامه های تلویزیونی یک استثناست  «کلاه قرمزی» موضوعی نیست که تازه و نو باشد و بیست و چند سال است که به عنوان پدیده تلویزیونی مطرح است اما همچنان جذاب است.

 

این منتقد سینما و تلویزیون اظهار داشت: سازندگان «کلاه قرمزی» در هر سری از تولیداتشان تلاش می کنند دچار تکرار نشوند که این کار را یا با اضافه کردن شخصیت ها و یا عروسک های جدید انجام می دهند و یا در اجرا و طرح موضوعاتشان ابتکار به خرج می دهند.

 

وی یادآور شد: «کلاه قرمزی» به عنوان یک نوستالژیک برای نسل گذشته دارای جذابیت های زیادی است علاوه بر آن تلاش شده به غیر از کودکان، نسل قدیم  نیز درگیر جذابیت های این برنامه شوند.

 

سریال پایتخت 2

 

صلح جو در خصوص مجموعه «پایتخت 2» بیان کرد: در سری دوم مجموعه «پایتخت» به دلیل اینکه کاراکترها و پرسوناژها با سری قبلی مشابه بود و  شخصیت ها وارد ماجراهای جدیدی شده اند طبیعتا ناچار می شویم آن را با سری قبلی مقایسه کنیم که نتیجه این مقایسه نشان می دهد سری دوم نسبت به قبلی دارای ضعف های اساسی است.

 

وی در خصوص داستان  «پایتخت 2» اظهار داشت: در سری اول مجموعه «پایتخت» ماجراها از درون هم شکل می گرفت و هر حادثه ای منجر به وقوع حادثه ای جدید می شد اما در سری دوم شاهد این اتفاق نبودیم. به طور مثال در قسمت های اول ماجراهایی که برای خروس اتفاق افتاد و یا ماجرای زنی که نقی را برای درس عبرت پسرش به خانه می برد وصله های ناجور داستان بودند  و به خط اصلی آن ارتباطی نداشتند و خودشان می توانستند به عنوان داستان های مستق برای ساخت آثار نمایش باشند.

 

صلح جو در خصوص شخصیت های «ارسطو» و «نقی» بیان کرد: در پرداختن به این دو شخصیت نسبت به سری قبل تغییرات نامناسبی انجام شده بود سری قبل این دو نفر به عنوان شخصیت های روستایی ساده ای بودند که ساده انگاری های آنها منجر به رخ دادن برخی از رویدادها می شد اما در این سری مرز بین سادگی و بلاهت رعایت نشده بود و این دو نفر از نظر شخصیت پردازی دچار اشکال بودند.

 




تاریخ: یک شنبه 18 فروردين 1392برچسب:منتقد , کلاه قرمزی , پایتخت 2 , طهماسب صلح جو,
ارسال توسط کاربر

 

 

تکرار تجربه‌های موفق / نگاهی به مجموعه‌های تلویزیونی نوروز ۹۲

تلویزیون - تلویزیون طبق روال سال‌های قبل با مجموعه‌های مناسبتی به استقبال سال جدید رفت.

بهناز شیربانی: شبکه یک سیما با مجموعه تلویزیونی «پایتخت 2» به کارگردانی سیروس مقدم، شبکه دو سیما با مجموعه «آب پریا» ساخته مرضیه برومند و «کلاه قرمزی» به کارگردانی ایرج طهماسب، شبکه سه با مجموعه «همه خانواده من» ساخته داریوش فرهنگ و شبکه تهران با مجموعه «هفت سین» به کارگردانی یدالله صمدی سال جدید را آغاز کردند.

سیروس مقدم و تکرار تجربه موفق «پایتخت»
سیروس مقدم با ساخت سری دوم سریال «پایتخت» بار دیگر مهمان نوروزی مخاطبان تلویزیون شد.
 

محسن تنابنده به عنوان سرپرست نویسندگان به همراه کوروش نریمانی و حسن وارسته، قصه حمل گلدسته‌ای از شمال به جنوب کشور را موضوع اصلی قصه «پایتخت 2» قرار دادند، قصه‌ای که با بازی روان و خوب بازیگرانی چون تنابنده، ریما رامین‌فر، احمد مهرانفر، مهران احمدی و علیرضا خمسه توانست بسیاری از مخاطبان تلویزیون را با خود همراه کند.

معمولا ساخت سری دوم مجموعه‌ای که سری اول آن با استقبال مواجه شده کار آسانی نیست، اما سیروس مقدم توانست بار دیگر تبحرش را به عنوان کارگردانی که با سلیقه مخاطب تلویزیون آشنایی دارد، ثابت کند.

«آب پریا» به سبک مرضیه برومند
مجموعه «آب پریا» تازه‌ترین ساخته مرضیه برومند خالق آثاری چون «آرایشگاه زیبا»،«خودروی تهران 11» و «همه بچه های من» است.
 

«آب پریا» داستان چند پری است که برای نجات خواهرشان (آب پری) از چنگال دیو خشکسالی (اپوش) به زمین می‌آیند. حضور شخصیت‌های خیالی در دنیای واقعی با پیامی که بسیار ساده، استفاده و رفتار درست با طبیعت را به مخاطب گوشزد می‌کند، نقطه قوت این سریال است.


صحنه‌ای از سریال «آب پریا»

استفاده از جلوه‌های بصری و قصه‌ای روان که به قلم راضیه برومند و گیتی مرتضوی نوشته شده، هر دو طیف کودکان و بزرگسالان را با خود همراه کرد. حضور متفاوت بهناز جعفری، هنگامه مفید، سحر ولدبیگی، امیرحسین صدیق، لیلی رشیدی و سیامک صفری در نقش‌ها و گریم‌های متفاوت از دیگر نکات مثبت این مجموعه است.

گردهم‌آیی بزرگان سینما در «کلاه قرمزی»
پس از کش و قوس‌های فراوان مجموعه «کلاه قرمزی» بالاخره به آنتن نوروزی تلویزیون رسید. تصویربرداری این مجموعه در روزهای پایانی سال 91 آغاز شد و با وجود شتابی که در رساندن این مجموعه به پخش نوروزی شبکه دو سیما بود، با کیفیتی قابل قبول روانه آنتن تلویزیون شد.
 

ایرج طهماسب و حمید جبلی این بار نیز تجربه موفقی داشتند. همکاری افرادی که هر کدام از آن‌ها نام‌های معتبری در سینما و تلویزیون هستند، از جمله مجید میرفخرایی طراح صحنه و لباس فیلم‌های چون «رستاخیز»، «روز واقعه»، محمدرضا علیقلی آهنگساز فیلم‌هایی چون «مارمولک» و «خانه خلوت»، علی قائم‌مقامی مدیر تولید آثاری چون «به رنگ ارغوان»، «رستاحیز»، «چمران» و مهرداد میرکیانی طراح گریم فیلم‌هایی چون «چمران»، «به نام پدر»، «جدایی نادر از سیمین» به کیفیت این مجموعه کمک زیادی کرد.

اسقبال از مجموعه نوروزی «کلاه قرمزی» در سه سال گذشته ثابت کرده این برنامه تنها مختص کودکان نیست و همراه شدن طیفی از اقشار مختلف جامعه با این مجموعه نشان از محبوبیت این عروسک‌ها در بین بزرگسالان نیز دارد. طهماسب و جبلی به عنوان نویسندگان «کلاه قرمزی» وجوه سرگرم کنندگی و انتقال پیام‌های آموزشی به کودکان را در کنار هم قرار داده‌اند و شاید همین نکته هیچگاه این مجموعه عروسکی را به تکرار دچار نمی‌کند.
 

«همه خانواده من» و یادآوری سنت‌های گذشته
مجموعه «همه خانواده من» ساخته داریوش فرهنگ که در روزهای انتهایی سال در جدول پخش شبکه سه سیما جای سریال «پژمان» سروش صحت را گرفت، از دیگر آثار نوروزی تلویزیون بود.
 

مهدی بهپور و مجید آسودگان نویسندگان این سریال موضوع تقسیم ارث بین دو خانواده که تا حدی چهره سنتی خود را حفظ کرده‌اند، دست‌مایه قرار دادند.

از طرف دیگر انتخاب شهر کاشان به عنوان محل فیلمبرداری و نشان دادن بناهای سنتی مثل خانه‌ای که خانواده لطف الله خان در آن زندگی می‌کنند، کمک زیادی به روایت قصه کرده است.


فرهاد آییش در صحنه‌ای از سریال «همه خانواده من»

داریوش فرهنگ پس از ساخت مجموعه‌هایی چون «سلطان و شبان»، «تولدی دیگر»، «راه شب» و... این بار با گوشه چشمی به آداب و رسوم و فرهنگ ایرانی «همه خانواده من» را برای تلویزیون ساخت. به گفته خودش این سریال به نوعی «سلطان و شبان» مدرن و امروزی است.
 
«هفت سین» و یادآوری یک فیلم سینمایی
مجموعه «هفت سین» کاری از یدالله صمدی کارگردان سینما و تلویزیون است که دو سال پیش مجموعه «شوق پرواز» به کارگردانی او روی آنتن رفت.
 

سعید فرهادی و احسان بیگلری دو نویسنده مجموعه «هفت سین» هستند. موضوع اصلی داستان در قسمت‌های ابتدایی یادآور فیلم سینمایی «بی‌خود و بی‌جهت» ساخته عبدالرضا کاهانی بود، داستان اسباب‌کشی یک خانواده از خانه‌ای و مصادف شدن حضور خانواده‌ای دیگر در‌‌ همان خانه وبلاتکلیفی آن‌ها بابت کلاهبرداری صاحبخانه و مشکلات این دو خانواده، شباهت بین این دو اثر را یادآوری می‌کرد، اما رفته‌رفته در ادامه داستان‌هایی که برای این دو خانواده رقم می‌خورد موضوع قصه را به سمت دیگری می‌برد و در این بین حضور بازیگرانی چون فردوس کاویانی، سیروس گرجستانی، جواد عزتی و ستاره اسکندری به جذابیت قصه کمک زیادی کرده است.




تاریخ: جمعه 1 فروردين 0برچسب:هفت سین , پایتخت 2 , نوروز,
ارسال توسط کاربر
آخرین مطالب

صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 7 صفحه بعد